Bedre mobildækning står højt på ønskelisten – både for borgere og politikere. Nu gør Center for IT og Digitalisering noget ved problemet.

​Slagelse Kommunes IT er i dialog med teleselskaberne om, hvordan de sammen løser problemet med dårlig mobildækning i Slagelse Kommunes yderområder. Men der er brug for, at borgerne hjælper med at kortlægge, hvor der er pletter på landkortet. Derfor har IT og Digitalisering lavet en ”indberetningsside” på Slagelse Kommunes hjemmeside, hvor man nemt og hurtigt kan gå ind og give et praj.
 
Når man går ind på siden, skal man blandt andet angive, hvor man befinder sig, når man har problemer med mobildækningen. Man kan enten udpege stedet på et kort eller indtaste selve adressen. Det er vigtigt, at man beskriver problemet så præcist som muligt. Hvis man oplever flere hændelser i løbet af en dag eller flere dage, kan man lave flere anmeldelser – jo flere anmeldelser og data vi får, jo bedre bliver dækningskortet efterfølgende.
 
Alle data vil, sammen med øvrige måledata fra både teleudbyderne og egne målinger, blive samlet på et kort, som senere vil blive offentliggjort. På den måde får vi et billede af, hvor behovet for nye master eller supplerende teknologi er størst. Dette giver politikerne et beslutningsgrundlag som også er baseret på den oplevede dækning, når kommunens indsats sammen med teleudbyderne skal prioriteres.
 
Her kan du registrere din mobile dækning
·         Gå ind på slagelse.dk/mobilborger (nyt vindue)
·         Undersøgelsen er åben for indtastning til og med den 2. november 2014.
·         Registreringen er anonym.
 
Hvordan bruges oplysningerne?
De indsamlede data er med til at afdække de områder, der er særligt ramt af dårlig mobildækning. På baggrund af de indsamlede data vil Slagelse Kommune lave uddybende målinger, som skal præcisere den faktiske mobildækning. Med det i hånden har kommunen et grundlag for, i samarbejde med teleselskaberne, at finde løsninger til en bedre dækning.